söndag 14 april 2013

Ballong

Idag har jag fått varit med om nå nytt:

Ballongmetoden

"Ballongmetoden innebär att man för in en kateter – en mjuk plastslang – med en specialballong fäst i ena änden genom livmoderhalsen och upp i livmodern. Sedan fylls ballongen med koksaltlösning. Ballongen trycker mot livmodermunnen vilket får en påverkan på de hormoner som hjälper till att starta förlossningen. Barnmorskan snurrar på slangen var trettionde minut och får på så sätt värkarna att starta och modermunnen att öppna sig. Slangen ramlar ofta ut av sig själv när modermunnen öppnat sig 3-4 centimeter, i annat fall tar man ut den. Därefter tar man hål på fosterhinnorna för att få i gång värkarbetet. Ofta ger man också ett värkstimulerande dropp."
Taget från Vårdguiden.se

(Ballonger hör hemma på barnkalas !)

Fy satan vad ont och tydligen 
effektiv de var så länge de vara.
Jag fick som tur riktigt starka 
värk mediciner mot smärtan.
Var helt groggy.
Men som det står däruppe kan
 man inte ha i den förevigt.
Och smärtan den orsaka när
 den var "färdig" var sinnesjuk.
Direkt när barnmorskan drog 
så att den lossna var de 
som att trycka på en knapp.
All smärta var borta.
Helt underbart och jag sov 
som ett barn nån timme

Det man hade önskat var att 
värkarna sku hålla i sig...
Men icke de.
Å inte var jag mer öppen heller.

Så ikväll börjades en ny 
omgång med piller.
Dock vaginala denna gång.
Har just fått min andra dos.

Vesa är en lägenhet ca 10 min 
härifrån och sover. 

(Tack tack Fia för lånet,
guld värt ♡
så har jag en sak mindre 
att fundera på)

Så nu är det vänta som gäller igen.

Väntar på en ev. dos piller
Hjärta i sin nya mössa ♡




6 kommentarer:

Anonym sa...

Huj, huj den ungen vet hur dåligt väder det är där ute och väntar tydligen på vårvärme, snygg mössa Vesa, kram!/ma

Anonym sa...

Grattis Linda på din namsdag. Va duktig du e. Kom snart hem. M&M

Anonym sa...

Inget hänt inatt? På med dropp och fram med virknålen! Kram / Emma

Anonym sa...

Uschiamej och aj! Förbanna vad envis hen är :) nya tag. Puss på dig, å vad snygg du är förresten :) /de Haas

Linda. sa...

Jooo hem vill vi. Men när de inte behagar ti att kom ut nån unge blir vi nog här hela veckan.

Linda. sa...

Ja visst är mössan fin :)